13 lut 2016

Prosta, luźna czapka na szydełku

czapka ze słupków, beanie
W moim poprzednim poście nie omieszkałam pochwalić się swoimi (nie?)ukrytymi zdolnościami w dziedzinie szydełkowania.
Luby już teraz widzi mnie ze stadem kotów i włóczką. Zaczął się pakować. ;)
Dzisiaj na blogu umieszczam schemat prostej, luźnej czapki w stylu beanie*, z której wydzierganiem nie powinien mieć problemu nikt, kto umie wykonywać szydełkiem słupki i półsłupki.
Schemat krzywy, ale czapka prosta.

*beanie - niewielka, przylegająca czapka, noszona z tyłu głowy.



Schemat na luźną czapkę na szydełku wygląda tak:
schemat czapki na szydełku
Koślawy, bo rozrysowywałam go ręcznie.
Opis mało profesjonalny, ale mam nadzieję, że zrozumiały.

Szydełkowa czapka

Początek to tak zwane magic ring/ magig loop / magic circle - jak zwał tak zwał. Składa się z 6 "oczek".
Rząd 1 - dwa oczka do góry (liczone jako 1 słupek), słupek w tym samym oczku (powinniśmy mieć w 1 oczku słupek i "łańcuszek" z 2 oczek), i w każdym kolejnym oczku po 2 słupki. Zamknąć oczkiem ścisłym.
Rząd 2 - w tym samym miejscu: dwa oczka w górę, słupek; dalej: po dwa słupki w każdym oczku (w sumie powinno powstać 24 słupków (razem ze słupkiem-oczkami). Zamknąć oczkiem ścisłym.

Tutaj następuje zmiana:
Rząd 3 - dwa oczka w górę, słupek w kolejne oczko, następnie dwa słupki w kolejnym oczku, po 1 słupku w 2 kolejnych oczkach, dwa słupki w 1 oczku, po 1 słupki w 2 kolejnych oczkach... powtórzyć aż do końca, zamknąć oczkiem ścisłym.
Rząd 4 - dwa oczka w górę, 2 słupki w oczku, w 3 kolejnych oczkach - po 1 słupku, 2 słupki w 1 oczku, w 3 kolejnych - po 1 słupku, powtórzyć, zamknąć oczkiem ścisłym.
Rząd 5 - dwa oczka do góry. 2 słupki w oczku, w 4 kolejnych oczkach - po 1 słupku, 2 słupki w 1 oczku, w 4 kolejnych - po 1 słupku, powtórzyć, zamknąć oczkiem ścisłym.
Rzędy 6-9 i dalej - analogicznie do poprzednich rzędów zwiększamy ilość pojedynczych słupków w okrążeniu: zaczynamy od dwóch słupków w oczku, i dalej w okrążeniu w 5 oczkach po 1 słupków, w kolejnym 6, dalej 7...
czynność tą można powtarzać do uzyskania satysfakcjonującej długości czapki.

W tym miejscu, aby wykonać ściągacz, można zmienić szydełko rozmiar mniejsze, by czapka nie zsuwała się na oczy. Ja swoją początkowo wykonałam szydełkiem nr 6.

Ściągacz do czapki:
W każdym oczku mojej czapki wykonałam półsłupek. Okrążenie zamknęłam oczkiem ścisłym. Ilość okrążeń zależy od szerokości ściągacza jaka ma być w czapce. Ogólnie mój ściągacz powinien... i miał być szerszy, ale powiedzmy, że zabrakło mi materiału. ;)

szydełkowa czapka

Kot-model był mniej zadowolony, ale jak to mówią: jak mus to mus.

czapka na szydełku

Prawda, że proste?
:)
R.W


9 komentarzy:

  1. Fajoska :) chętnie skorzystam ze schematu, bo lubię takie czapki. Z czego Pani ją zrobiła? czy to jakaś włóczka z typu np. akryl, czy coś mniej elastycznego sznurkowego? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Dokładnie nie pamiętam, podejrzewam że coś (akryl?) z domieszką wełny. Wełna w składzie była na pewno.

      P.S. Na "Panią" to trzeba mieć wygląd i pieniądze ;)

      Pozdrawiam, Kaśka :)

      Usuń
  2. Dziękuję :)

    P.S. coś tak mówią ;)

    Pozdrawiam, Olka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. nie chcę się czepiać, ale magic ring nie ma oczek ;) A czapka genialna, a kolory jeszcze lepsze :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy arykuł. Pozdrawiam serdecznie autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeżeli ktoś potrafi robić takie czapki samodzielnie to zazdroszczę dobrego fachu w rękach. Ja pewnie bym się tego nie nauczył. Zresztą najchętniej i tak chodzę w kapeluszach https://hatfactory.pl/28-kapelusze-meskie które są moim ulubionym nakryciem głowy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

staty